Fotoutställning i Stockholm
Grupputställning på Vällingbydagen
Den 28 september 2025 var det Vällingbydagen ute i Vällingby. Gustav Gräll hade fått frågan om att curera en grupputställning under dagen i en korridor bredvid ett garage som jag, som inte känner till Vällingby särskilt väl, omöjligt kan förklara var den ligger. Platsen presenterade hur som helst en viss utmaning, det är en korridor och väggen består nästan helt av fönster.
I egenskap av printare hade Gustav frågat mig och oss på NAFS om vi ville vara delaktiga i projektet på något sätt, och det ville vi såklart. Vi erbjöd en generös rabatt till alla utställare och kom därför att träffa och printa för ett antal fotografer. Under mötena diskuterade vi lösningar för att både presentera varje fotograf på ett fint sätt och samtidigt hantera faktumet att alla bilder skulle vara bakbelysta.
Ungefär samtidigt fick jag en förfrågan till NAFS-mailen om att printa ett antal negativ till en workshop i experimentella kopieringstekniker. Det visade sig att vi hade en rulle pictoricofilm inne, och efter några tester fungerade det faktiskt riktigt bra. Här någonstans kopplade jag ihop den nyvunna kunskapen med Gustavs utställning Tunnelseende och bestämde mig för att prova att göra mina egna bilder som digitalt printade diabilder. Jag mörkade ner alla bilder rejält för att de skulle se någorlunda rätt ut när de blev bakbelysta. Jag hade redan gjort en hängningsskiss och testprintar på Awagami-papper som kändes okej, och gjorde därför samma sak på pictoricofilmen, bara två centimeter mindre på längsta sidan. Resultatet blev faktiskt rätt bra när jag testade några av dem mot studions fönster innan jag packade ihop allt.
På lördagen skulle jag spela med mitt band STRIKT (Spotify) i Örebro. En illa avvägd planering kanske, men man säger inte nej till gig. Och jag ville inte säga nej till Gustav heller. Dessutom ville jag såklart se de andra fotografernas bilder som vi printat på NAFS, och träffa både nya och gamla bekanta.
Resan till Örebro gick bra. Väntan var lång och i logen fanns en tappkran med öl, en lyx STRIKT inte sett förut. Vi åt på MAX, första bandet spelade, fler folk trillade in, och sedan gick brandlarmet. Någon hade lekt med en brandsläckare i logen. Sirener, kaos, förvirring, brandkår och en väldigt sur barägare. Allt inställt. Fan.
Efter lite diskussioner bestämde vi oss ändå för att spela. Vi flyttade till Inga Anors replokal, och trots allt blev det ett gig. Ingen ljudtekniker, ingen monitor, men ett jävla drag. Folk fixade fram dryck från sina hem, och det blev en sen kväll. En väldigt sen kväll. Och jag skulle upp vid sju för att hinna med tåget till Stockholm. Jag vågade inte gå och lägga mig.
På morgonen lyckades jag hålla mig vaken tillräckligt länge för att det skulle vara dags att gå. Jag var förvirrad, hade bråttom och fick springa genom Örebro. Men jag hann. Och jag kom fram till Vällingby yr, trött och svettig, där Niklas Porter och Daniel Larsson redan hade tagit med mina bilder. Jag tog fram min skiss och började med svart eltejp rama in min konstellation, som faktiskt fungerade rätt bra och stack ut i mängden.
Extra kul var att den blev omnämnd av Lars Epstein dagen efter, och även uppmärksammad på Bo Borgs blogg. En ära, och ett fint avslut på en lång helg fylld av både musik och fotoutställning i Stockholm.